6 Tips untuk Mencegah ketiak peluh

6 Tips untuk Mencegah ketiak peluh

Apabila anda berjalan ke dalam bilik yang penuh dengan orang dan mempunyai kepala mereka beralih kepada anda ia boleh merasa keterlaluan sedikit atau menakutkan. Tetapi bagaimana anda akan merasa jika baju anda mempunyai kesan peluh besar dilihat pada baju anda? Ia akan menjadi lebih daripada memalukan! Peluh berlebihan juga dikenali sebagai hiperhidrosis dan dengan mengikuti 6 tips mudah yang boleh dengan mudah mencegah peluh ketiak dari memalukan kamu lagi.

- Memakai pakaian kapas adalah pilihan yang baik semasa anda berada di bawah rawatan. Kapas dan bahan-bahan semulajadi menyerap peluh, membolehkan kulit anda untuk bernafas dan peluh disejat - semua pada masa yang sama. Ini juga menghalang bau badan kerana bakteria semula di tempat-tempat yang basah. Ini tidak akan membantu mengurangkan masalah ini tetapi akan membuat anda lebih selesa di hadapan orang lain.

- Shave ketiak anda. Ini akan mengurangkan berpeluh dan juga menghilangkan bau badan kerana anda akan menafikan bakteria ruang tamu yang subur.

- Gunakan deodoran atau antiperspirant untuk menguruskan rasa basah itu. Memilih antiperspirant yang mengandungi aluminium klorida. Ia akan mengurangkan berpeluh yang berlebihan.

- Minum banyak air. Ini akan menghidratkan badan anda dan menjaga tubuh anda sejuk. Seseorang yang sihat perlu minum sekurang-kurangnya 8-10 gelas air setiap hari.

- Ambil mandi setiap hari, dan selepas mandi keringkan badan sepenuhnya seperti mana-mana kawasan basah ditinggalkan di badan boleh membuktikan untuk menjadi masalah. Sapukan bedak supaya anda kekal kering untuk masa yang lama.

- Elakkan kafein dan alkohol. Kedua-dua ini boleh meningkatkan suhu badan anda dan meningkatkan berpeluh.

Tips yang diberikan di atas akan membantu anda mengurangkan berpeluh ketiak lebih kurang secara semula jadi, satu-satunya bahan kimia anda akan menggunakan di antiperspirants, dan ia pasti berdegup Botox suntikan sesetengah orang memilih untuk menggunakan rawatan hiperhidrosis. Juga cuba termasuk vitamin, zink, kalsium dan magnesium dalam diet anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar